Meny
 

10 tips til å komme i gang med treningen!

Sliter du med å komme igang med treningen etter sommeren? Her er ti tips som hjelper deg med motivasjonen.

10 tips til å komme i gang med treningen!

 

1. Hvilken trening passer deg?
Finn ut hva slags trening du liker best. Kanskje liker du både to, tre og fire forskjellige former for kondisjonstrening hvis du virkelig tenker deg om. For eksempel å gå turer, svømme, sykle, spille ballspill eller andre treningsformer. Har du flere aktiviteter å velge mellom, er risikoen for å gå lei langt mindre.

 

2. Sett av tid
Du setter sikkert av tid til den spesielle fotballkampen eller favorittprogrammet ditt. Gjør det samme med trening. Du bør helst sette av minst 30 minutter til å trene. Hvis du av og til ikke har så mye tid, så tren likevel i den tiden du har. Litt er bedre enn ingenting.


3. Planlegg treningen
Er du mye på farten og har vanskelig for å trene når du ikke er i vante omgivelser? Planlegg hvordan du kan få trent i spesielt hektiske perioder, eller hvordan du skal få tid til å trene på ferie.


4. Føl deg fin
Kanskje er treningsklærne dine gamle og slitte? Gi deg selv en god start og kjøp treningstøy i friske farger. Et par gode sko er nødvendig. Dempingen bør være bra og skoen bør passe foten din.


5. Skaff deg kunnskap
Hvis du skal trene styrke, bør du lære øvelsene grundig først av en treningsveileder eller bekjent som du vet kan det. Kondisjonstrening bør også læres. Finn ut hvor lenge du skal trene og med hvilken intensitet. Kanskje skal det mindre til enn du tror.

 


6. Oppsøk hjelp
Hvis du har mulighet, la en ekspert sette opp et treningsprogram for deg. I tillegg finnes det nettsteder som har ferdige treningsprogram for forskjellige nivåer.


7. Tren sammen
Hvis du sliter med motivasjonen, skaff deg en treningspartner. Hvis dere er flere som trener sammen, er det morsommere å trene. Et annet tips er å ta på seg treningstøy selv om du er lite motivert. Når treningsklærne først er på, er veien til treningen kortere.


8. Ikke gi opp
Hold ut når det butter imot. Studier viser at mange slutter å trene kort tid etter at de har startet. Bit tennene sammen hvis sofaen lokker etter bare noen uker.

 

 

9. Konkrete mål
Sett deg realistiske mål. Som for eksempel at du skal løpe fem eller ti kilometer uten å stoppe innen ti uker eller gå til jobb annenhver dag.


10. Finn ut hva som er din motivasjon
Hvis du fortsatt er i tvil om hva som egner seg best av sofaen og trimmen: Skriv ned alle unnskyldningene og argumentene du har for ikke å trene. Når du får dem på papiret, kan det hende at de ikke lenger er like reelle.

Sist endret - 03 august 2019